Checklist
Evaluatie: leerplandoelen GFL
Voor het opstellen van evaluatieformulieren die passen bij de beschreven leerplandoelen (LPD's) uit het Gemeenschappelijk Funderend Leerplan in Vlaanderen, kunnen we drie verschillende formaten gebruiken: een checklist, een beoordelingsformulier met rubrieken, en een reflectieformulier.
- Checklist evaluatie leerplandoelen
Deze checklist kan door de docenten worden gebruikt om op systematische wijze te documenteren of ze de gestelde leerplandoelen hebben bereikt. Dit zorgt voor een grondige en gestructureerde evaluatie binnen het leerproces.

- Beoordelingsformulier met rubrieken
Elke score kan worden toegekend op een schaal van 1 tot 5, waarbij 1 een onvoldoende prestatie aangeeft en 5 een uitstekende. Dit formulier helpt docenten om een grondige beoordeling te geven van de prestaties van leerlingen op elk leerplandoel (rekening houdend met de specifieke eisen van het vak en de onderwijsmethode).

- Reflectieformulier voor leerlingen
Deze tabel laat leerlingen zoals Ibrahim, Bella, Johan, en Nina toe om na te denken over hun persoonlijke leerervaringen en hoe deze hun ontwikkeling beïnvloeden.
