Meer informatie
Hoe wordt het GFL gerapporteerd?
Hoe er gerapporteerd wordt, behoort tot de autonomie van de school. Het is geen verplichting om deze doelen apart te quoteren. Als deze doelen geëvalueerd worden binnen een (ander) vak dan zijn ze niet bepalend voor het slagen voor dat vak.
Scholen hebben de vrijheid om hun eigen evaluatiebeleid te bepalen. Het Gemeenschappelijk funderend leerplan benadrukt dat evaluatie draait om het waarderen en versterken van het leerproces en de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. Scholen kunnen verschillende evaluatievormen en rapportagemethoden gebruiken, gebaseerd op observaties van leraren, inbreng van leerlingen en inbreng van andere leerlingen. Het is belangrijk om evaluatievormen en instrumenten gericht en efficiënt in te zetten en ze te laten aansluiten bij de doelen. Niet elk leerplandoel hoeft individueel getoetst te worden, aangezien leren ook een collectief proces is. Een positief klas- of schoolklimaat bevordert de ontwikkeling van leerlingen.
Technologie, teamwork en 21e-eeuwse vaardigheden in het Ierse onderwijs.
We moeten meer leren over creativiteit, samenwerking, probleemoplossend vermogen en andere belangrijke vaardigheden voor de kennismaatschappij van de 21e eeuw. Het traditionele onderwijsmodel wordt bekritiseerd omdat er te weinig aandacht is voor het ontwikkelen van vaardigheden.
Het onderzoek pleit voor een radicale verandering van het onderwijs, waarbij ICT, samenwerking en projectmatig leren centraal staan. Het wordt gezegd dat groepswerk en technologie goed zijn voor motivatie, leerprestaties en houding van leerlingen. De auteurs benadrukken dat schoolleiders een belangrijke rol spelen in het ontwikkelen van docenten en dat ze innovatieve modellen nodig hebben om hen te helpen zich te ontwikkelen.
Het onderzoek laat zien dat het Ierse onderwijssysteem verandert, met meer nadruk op samenwerking en ICT. Het Bridge21-model is een praktische manier om scholen te laten zien hoe ze deze veranderingen kunnen omarmen en hoe docenten zich kunnen ontwikkelen binnen deze nieuwe onderwijsbenadering.
Actieplannen voor scholen.
Een actieplan is een gedetailleerd plan dat doorgaans bestaat uit strategische doelen (prioriteiten), operationele doelen en acties die nodig zijn om die doelen te bereiken. Ook aanduidingen in verband met benodigde middelen, verantwoordelijkheden, timing, succes- en prestatie-indicatoren en de manier waarop zal nagegaan worden of de doelstellingen ook bereikt werden mogen niet ontbreken.
Actieplannen worden door scholen vaak als overweldigend ervaren. Meestal is dit te wijten aan een combinatie van het grote aantal prioriteiten waarop wordt ingezet en de overload aan informatie die men in de actieplannen kwijt wil. Men zal er dus moeten op toezien dat de actieplannen die men hanteert ook werkbaar zijn.
Bibliografie:
Dienst Curriculum & vorming & Team secundair onderwijs. (2022). Beoordelen van attitudes – koppeling met GFL alle finaliteiten. https://vsko-content-api-prod.herokuapp.com/content/13466ed1-ca8d-4a09-870c-f7cecac4ec0a/attachments/Beoordelen%20van%20attitudes-GFL.pdf
Wat is het Rots en Water programma? - Rots & Water (Door Rots en water instituut). (2024, 23 januari). Rots & Water. https://www.rotsenwater.nl/algemeen/wat-is-het-rots-en-water-programma/
How the lessons of the past can shape educational transformation", Marshall, K., (Ed), Liffey Press, 2013
VOET, @, Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming (AKOV), Creemers, L., Desloovere, K., Maes, B., Sleurs, W., Standaert, R., Vanheeswijck, H., Van Woensel, C., Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijscommunicatie, Afdeling Informatie en Communicatie, Van Buyten, L., & Joh. Enschedé, Van Muysewinkel. (2010). Nieuwe vakoverschrijdende eindtermen voor het secundair onderwijs. https://eindtermen.vlaanderen.be/publicaties/voet/voet2010.pdf
(n.d.). PRO. - Katholiekonderwijs.Vlaanderen. https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/evaluatie-in-het-secundair-onderwijs/faq
Vlaamse Overheid. (2013). Hoe kun je permanent evalueren? In onderwijs.Vlaanderen.be. Retrieved May 15, 2024, from https://data-onderwijs.vlaanderen.be/documenten/bestand.ashx?id=12608
Agaoglu, O., & Demir, M. (2020, 15 december). The integration of 21st century skills into education: an evaluation based on an activity example. https://dergipark.org.tr/en/pub/jgedc/issue/56934/811066
Sluijsmans, D. (2021, 10 september). Hoe organiseer je formatief evalueren en wat is het effect? (2). wij-leren.nl. https://wij-leren.nl/formatief-evalureren-organiseren-effecten.php
De Wilde, B. (2024, 18 maart). Goed evalueren? Zet deze 5 acties op punt. Klasse. https://www.klasse.be/701276/goed-evalueren-acties-werkvormen/
Decorte, I. M. D. (2023). Verhoging van interesse en motivatie rond STEM in het secundair onderwijs: wat is de invloed van een "Blended"-aanpak? Een case-study op een ASO school in Brussel (Door I. S. Stiers) [Masterproef, Vrije Universiteit Brussel]. https://rvo-eclassroom.be/brightlab/blendedstem/documents/Decorte%20Ines_Masterproef_Eduma_22-23.pdf
Etss, S. (z.d.). Bridge 21. Stepaside ETSS. https://stepasideetss.ie/page/Bridge-21/25719/Index.html
Foster, N. (2021). 21st Century Competencies: Challenges in education and assessment. OECD.
Saavedra, A. R., & Opfer, V. D. (2012). Learning 21st-Century skills requires 21st-Century teaching. Phi Delta Kappan/ The œPhi Delta Kappan, 94(2), 8–13. https://doi.org/10.1177/003172171209400203
Assessment and Teaching of 21st Century Skills. (2015). In Springer eBooks. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9395-7