Projecten
Klasverbinding eerste schooldagen
- Klasverbindende kennismakingsspelletjes.
LPD 3 De leerlingen reflecteren over de eigen identiteit.
LPD 5 De leerlingen lichten toe hoe verschillende vormen van diversiteit verrijkend en uitdagend zijn voor het samenleven.
LPD 6 De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen.
LPD 9 De leerlingen reflecteren over hun engagement op school en in de samenleving.
LPD 25 De leerlingen gebruiken schooltaal en vaktaal.
PI-dag (wiskundedag)
- Verschillende workshops waarin leerlingen een hele dag wiskunde spelletjes krijgen.
LPD 10 De leerlingen genereren creatieve ideeën om een probleem op te lossen en bespreken de uitvoerbaarheid ervan aan de hand van criteria.
LPD 23 De leerlingen verwerken informatie op een kritische en systematische manier.
LPD 25 De leerlingen gebruiken schooltaal en vaktaal.
LPD 26 De leerlingen zetten (meta)cognitieve leer- en regulatiestrategieën in om zich leerinhouden eigen te maken.
LPD 27 De leerlingen reflecteren cyclisch, vakoverschrijdend en vakspecifiek over het eigen leerproces en sturen het op basis daarvan doelgericht bij.
Talendag (vreemde) talen
- Verschillende workshops waarin leerlingen een hele dag (vreemde) taal spelletjes krijgen.
- De verschillende talen van de verschillende culturen op school komen aan bod.
LPD 3 De leerlingen reflecteren over de eigen identiteit.
LPD 4 De leerlingen gaan in dialoog over het relationele, dynamische en meervoudige karakter van identiteit.
LPD 6 De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen.
LPD 23 De leerlingen verwerken informatie op een kritische en systematische manier.
LPD 25 De leerlingen gebruiken schooltaal en vaktaal.
LPD 26 De leerlingen zetten (meta)cognitieve leer- en regulatiestrategieën in om zich leerinhouden eigen te maken.
LPD 27 De leerlingen reflecteren cyclisch, vakoverschrijdend en vakspecifiek over het eigen leerproces en sturen het op basis daarvan doelgericht bij.
RSV-dag (relationele en seksuele vorming)
- SNOR-dag: een talentendag.
- Workshops rond een talent.
LPD 1 De leerlingen reflecteren over ethische keuzes.
LPD 2 De leerlingen dialogeren open en constructief over levensbeschouwing, inspiratie en zingeving.
LPD 3 De leerlingen reflecteren over de eigen identiteit.
LPD 4 De leerlingen gaan in dialoog over het relationele, dynamische en meervoudige karakter van identiteit.
LPD 6 De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen.
LPD 9 De leerlingen reflecteren over hun engagement op school en in de samenleving.
LPD 25 De leerlingen gebruiken schooltaal en vaktaal.
Uitstap naar Brussel (leren over instructietaal)
- De leerlingen worden verdeelt over kleine groepjes en leggen een route af in Brussel. Ze zien daarbij enkele belangrijke punten in Brussel: Grote Markt, Manneke Pis,… en eten een Brusselse wafel.
- De leerlingen leren samenwerken en luisteren naar elkaar om verschillende opdrachten tot een goed einde te brengen.
LPD 6 De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen.
LPD 11 De leerlingen brengen kunst- en cultuuruitingen in verband met de context waarin die voorkomen.
LPD 12 De leerlingen reflecteren over de eigen beleving bij uiteenlopende kunst- en cultuuruitingen.
LPD 13 De leerlingen lichten toe hoe een kunstwerk vanuit vorm en inhoud betekenis geeft.
LPD 25 De leerlingen gebruiken schooltaal en vaktaal.
Ontmoetingsdag in Lier (1A)
- Elkaar beter leren kennen, opdrachten in groepjes die klasoverschrijdend gemaakt worden. De leerlingen lopen zelfstandig door Lier.
- Bowling of zwemmen nadien.
LPD 3 De leerlingen reflecteren over de eigen identiteit.
LPD 5 De leerlingen lichten toe hoe verschillende vormen van diversiteit verrijkend en uitdagend zijn voor het samenleven.
LPD 6 De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen.
LPD 9 De leerlingen reflecteren over hun engagement op school en in de samenleving.
LPD 25 De leerlingen gebruiken schooltaal en vaktaal.
Ontmoetingsdag in Merksem (2A)
- Elkaar klasoverschrijdend beter leren kennen aan de hand van spelletjes en een wandeling.
LPD 3 De leerlingen reflecteren over de eigen identiteit.
LPD 5 De leerlingen lichten toe hoe verschillende vormen van diversiteit verrijkend en uitdagend zijn voor het samenleven.
LPD 6 De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen.
LPD 9 De leerlingen reflecteren over hun engagement op school en in de samenleving.
LPD 25 De leerlingen gebruiken schooltaal en vaktaal.
Uitstap naar Planckendael
- De leerlingen bezoeken Planckendael.
LPD 24 De leerlingen nemen notities bij het lezen en beluisteren van teksten.
LPD 6 De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen.
Franse film
- Met 1A en 2A wordt er afzonderlijk een voor- of namiddag naar de Franse film in de Studio in Antwerpen gegaan.
LPD 13 De leerlingen lichten toe hoe een kunstwerk vanuit vorm en inhoud betekenis geeft.
LPD 12 De leerlingen reflecteren over de eigen beleving bij uiteenlopende kunst- en cultuuruitingen.
LPD 11 De leerlingen brengen kunst- en cultuuruitingen in verband met de context waarin die voorkomen.
Gedichtenworkshop
- Er komt een spreker. Er wordt een voormiddag activiteiten gedaan rond de gedichtendag.
LPD 11 De leerlingen brengen kunst- en cultuuruitingen in verband met de context waarin die voorkomen.
LPD 12 De leerlingen reflecteren over de eigen beleving bij uiteenlopende kunst- en cultuuruitingen.
LPD 13 De leerlingen lichten toe hoe een kunstwerk vanuit vorm en inhoud betekenis geeft.
LPD 14 De leerlingen doorlopen een artistiek-creatief proces vanuit verbeelding.
Musical
- Eén keer per jaar wordt met 1A naar een musical gegaan.
LPD 11 De leerlingen brengen kunst- en cultuuruitingen in verband met de context waarin die voorkomen.
LPD 12 De leerlingen reflecteren over de eigen beleving bij uiteenlopende kunst- en cultuuruitingen.
Voetbaltoernooi
- Eén keer per jaar wordt er een voetbaltoernooi gehouden. De winnende ploeg speelt tegen de leerkrachten.
LPD 15 De leerlingen ontwikkelen gezondheidsvaardigheden in functie van hun fysiek en mentaal welzijn binnen verschillende thema's.
Engels toneel (tweede jaar)
- Er komt een toneelgroep naar school. Het thema is elk jaar anders.
LPD 11 De leerlingen brengen kunst- en cultuuruitingen in verband met de context waarin die voorkomen.
LPD 12 De leerlingen reflecteren over de eigen beleving bij uiteenlopende kunst- en cultuuruitingen.
Leerplandoelen die op dit moment niet aan bod komen in de bestaande projecten:
- LPD 7: De leerlingen verwoorden hun eigen standpunt over maatschappelijke thema's vanuit aangereikte informatie.
- LPD 8: De leerlingen dialogeren geïnformeerd en beargumenteerd over maatschappelijke thema's.
- LPD 16: De leerlingen gebruiken doelgericht functionaliteiten van toepassingen om digitaal te communiceren.
- LPD 17: De leerlingen gebruiken doelgericht functionaliteiten van toepassingen om digitale inhouden te creëren.
- LPD 18: De leerlingen gebruiken doelgericht functionaliteiten van toepassingen om digitale inhouden te beheren.
- LPD 19: De leerlingen respecteren ethische, sociale en legale regels in hun omgang met digitale technologie.
- LPD 20: De leerlingen analyseren de impact van digitale systemen op de maatschappij vanuit principes van computationeel denken.
- LPD 21: De leerlingen zoeken doelgericht informatie in diverse bronnen.
- LPD 22: De leerlingen beoordelen doelgericht informatie op betrouwbaarheid, correctheid en bruikbaarheid bij het lezen en luisteren.
- LPD 28: De leerlingen doorlopen bewust hun studie- of beroepskeuzeproces.
Inspiratie voor projecten vind je op deze pagina.